نقدی دیگر بر بازی و کارتون Angry Birds

 بازی پرندگان خشمگین (Angry birds) توسط شرکت Chillingo در سال ۲۰۰۹ میلادی برای ویندوز و iOS عرضه شد . این بازی در مدّت کوتاهی به موفّقیت چشمگیری دست یافت و ورژن های مختلفی از آن ارائه شد .

 این ورژن ها عبارت اند از :

۱- Angry Birds

2- Angry Birds Seasons

3- Angry Birds Rio

4- Angry Birds Space

5- Angry Birds Star Wars

6- Angry Birds Friends

7- Angry Birds Star Wars II

8- Angry Birds Go!

 و گونه ای نیز با اقتباس از این بازی با نام Bad Piggies منتشر شده است .

 شخصیت های این بازی را می توان به دو دسته تقسیم کرد :

۱- پرندگان اصلی : شخصیت های اصلی بازی هستند که شامل پرنده ی قرمز ، پرنده ی زرد ( در نسخه ی Space بنفش و در نسخه ی قهوه ای ) ، پرنده ی آبی ، پرنده ی سفید ( در نسخه ی Space حضور ندارد ) ، پرنده ی سیاه ، پرنده ی سبز ( تنها در نسخه ی اصلی و Seasons ) ، پرنده ی قرمز بزرگ ( در Space سبز رنگ و در Star Wars به رنگ قهوه ای ) ، پرنده ی نارنجی ( در Star Wars حاضر نیست ) و پرنده ی صورتی ( در Space حضور ندارد ).

http://s6.picofile.com/file/8213084050/2_angry_birds_2.jpg

۲- پرندگانی که تنها در یک نسخه حضور دارند : مانند Blue که تنها در Rio وجود دارد و یا یخی که تنها در Space حضور دارد.

۳- خوک ها : شخصیت های منفی بازی که تخم پرندگان را می دزدند و در Bad Piggies برای آنان ابزار های مختلف می سازید.

 http://s3.picofile.com/file/8213084084/3_angry_birds_2.jpg

و اما بحث اصلی ما

 

نماد گرایی در بازی

در پست قبلی به قسمتی از اهداف این بازی اشاره شد ولی در ادامه ی این پست سعی داریم از جنبه ی دیگری به قضیه نگاه کنیم

 برای همه ی کسانی که این بازی را تجربه کرده اند ، سبز بودن خوک ها پرسشی را در ذهن ایجاد می کند : چرا شخصیت های منفی که به شکل خوک هستند ، سبز رنگ است ؟

http://s6.picofile.com/file/8213084126/5_angry_birds_2.jpg

ابتدا بدانیم که خوک حیوانی است بسیار کثیف که مدفوع خوار نیز هست امّا هیچ خوکی تخم مرغ نمی خورد ! احتمالاً استفاده از خوک در نقش منفی برای تحقیر و کثیف شمردن دشمن پرندگان است . این حیوان در جهان به عنوان موجودی کثیف شناخته شده است ؛ امّا در جهان هرگز خوکی به رنگ سبز دیده نشده است ! پس چرا این خوک ها به رنگ سبز هستند ؟

http://s3.picofile.com/file/8213084100/4_angry_birds_2.jpg

 

 در اسلام از رنگ سبز تعریف و تمجید شده است . برخی از فقیهان در ترتیب درجه رنگ لباس از نظر خوبی گفته اند : بهترین رنگ ها در لباس ، سفید و بعد از آن زرد و سپس سبز و بعد از آن سرخ ملایم و کبود و عدسی است .

 در خبری آمده است که حضرت محمّد ( صلی الله علیه وآله وسلم ) قبایی از سندس داشت . وقتی آن را می پوشید رنگ سبزش به همراه سپیدی رنگ آن حضرت، به وی جلوه خاصی می بخشید . هم چنین نقل شده که آن حضرت لباس سبز را دوست می داشت .

 همچنین از ابوالعلا روایت شده که گفت : ” دیدم امام صادق ( علیه السلام ) در حال احرام بُردی سبز به تن داشت . مرحوم مجلسی در مرآة العقول بعد از نقل روایت فوق گوید : این عمل امام دلالت بر عدم کراهت و جواز احرام در رنگ سبز در صورتی که لباس احرام بُرد باشد ، می کند . شاید هم برای بیان اصل جواز باشد . “

 در حدیث دیگری است که امیر مؤمنان ( علیه السلام ) حضرت خضر ( علیه السلام ) را در حالی که دو برد سبز به تن داشت ، مشاهده کرد.

 جناب حکیمه گوید : ” وقتی روز سوم [ از وقتی که حضرت حجت ( علیه السلام ) متولّد گشت] فرا رسید ، شوقم به دیدن ولی الله افزون گردید . لذا برای بازدید رفتم به حضور ایشان . اوّل به حجره ای که نرجس خاتون بود ، رفتم … پس بر او سلام کردم و سپس متوجّه جانبی از حجره شدم که گهواره ای در آن جا بود . دیدم روی آن پوششی سبز رنگ است …

 همچنین در آیین زرتشت به این رنگ فراوان پرداخته شده است :

رنگ سبز پس از رنگ سفید در میان همه ی رنگ ها از جایگاه ویژه ای در میان زرتشتیان برخوردار است . به گونه ای که در همه آیین های دینی این رنگ به روش های گوناگون خود را می‌نمایاند .

 بنابر این نسبت دادن این رنگ به خوک های کثیف و منفی ، چه منظوری می تواند داشته باشد ؟

 http://s3.picofile.com/file/8213084168/6_angry_birds_2.jpg

 در فیلم کوتاه دو ونیم دقیقه ای که اخیراً بر روی یوتیوب قرار گرفته است ، پرندگان خشمگین در نهایت برای مذاکره با خوک‌ها به پای میز مذاکره می آیند تا نهایتاً شاید این مخامصه پایان یابد و میلیون‌ها دلار هزینه ای که مردم بی گناه برای خرید این بازی می‌پردازند ، به هدر نرود .

http://s6.picofile.com/file/8213084184/7_angry_birds_2.jpg

 امّا در این فیلم می‌بینیم که پس از یک مکالمه ی کوتاه دوباره جنگ بین این دو از سرگرفته می‌شود و حتی این بار شدیدتر به پر و پای هم می‌پیچند . این ویدیو به نام Erez Nehederet ( در زبان عبری که به معنی کشور شگفت‌انگیز است ) به عنوان یک کلیپ تبلیغاتی در فلسطین اشغالی نمایش داده می‌شود .

 

http://s3.picofile.com/file/8213084250/8_angry_birds_2.jpg

 

 این کلیپ چه چیزی را نشان می دهد ؟ برای پاسخ به این سؤال ، کمی به داستان بازی توجّه کنیم :

 خوک ها ( فرضاً نماد فلسطینی ها ) تخم ( فرضاً نماد سرزمین ) پرندگان ( فرضاً اسرائیلی ها ) را می دزدند ( تصرّف می کنند ) و پرندگان برای باز پس گیری آن [ که حق واضح آنان است ] به خوک ها حمله می کنند و تا پس گرفتن کامل آنان ، دست بردار نیستند . حتّی اگر مذاکره هم میان دو طرف برگزار شود ، فایده ای ندارد !

 پاسخ را یافتید ؟

 در تصویر زیر دقّت کنید :

http://s6.picofile.com/file/8213084318/9_angry_birds_2.jpg

چیز خاصّی دیدید ؟ حالا چطور ؟

http://s3.picofile.com/file/8213084350/10_angry_birds_2.jpg

 در این تصویر شما نماد چشم جهان بین ( All seeing eye ) را مشاهده می کنید :

چشم چپ شیطان که همیشه تماشا ، امتحان و قضاوت می کند.

 در نسخه ی Space ، شما در مرحله ی نهم عبارت Utopia ( آرمانشهری که حاصل نظم نوین جهانی است ) را می بینید . مرحله ی ۹ ( ۹ عدد مقدس ماسون ها ) و یوتوپیا ؟

http://s3.picofile.com/file/8213084376/11_angry_birds_2.jpg

در نهایت امیدواریم این مقاله ی مختصر مفید واقع گردد و مردم ما با چشمان باز به اطراف خود بنگرند .

 

2 نظر

  1. حجتحجتsays:

    لعنت بر صهیونیسم خیلی سایت خوبی داری . مطالبت خیلی منو نسبت به اطرافم آگاه کرد.

  2. راحیلراحیلsays:

    سلام واقعا مطالبه جالبین من این بازی رو زیاد کردم کاش فقط می گفتی این مطالب با چه استنادی میگی؟ وسایتی که اون فیلم دودقیقه ای روگذاشته رو میگی؟ احتمال نداره منظورشون مذاکره ایران باشه؟