گذشته ی شرکت های پپسی و کوکاکولا

 

در سال‌های اخیر، هر جا که سخن از نوشابه‌ سازهای بین‌المللی بوده است، پای رژیم اشغالگر قدس به وسط آمده است. این سخنان نشانی از واقعیت دارند یا تنها تصوری غیرواقعی است که برخی افراد آن را از روی جهل و برخی از روی سودجویی آن را پی می گیرند؟ می دانید پپسی یعنی چه؟ یعنی هر پنی را برای حفاظت از اسرائیل بپردازید. (Pay Each Penny for Save Israel) آیا چنین سخنی صحیح بود؟ برخی به چنین مخففی اعتقاد دارند اما برخی به این نکته استناد می کنند که پپسی برگرفته از نام یک آنزیم گوارشی به نام پپسین است ضمن این‌که نام اسرائیل سال‌ها بعد از تاسیس پپسی وارد فضای سیاست جهانی شده است. 

استدلال دیگر این است که شرکت پپسی در تحریم ۴۰ ساله اعراب علیه اسرائیل شرکت کرده است و بنابراین نمی تواند چنین سخنی درست باشد، البته شاید هم این هم یک بازی سیاست باشد.

چنین سخنی در مورد کوکاکولا هم گفته شده است. برای این کار معمولا به گزارشی از شبکه "NBC" استناد می شود که طبق آن کوکاکولا درآمد چهار سال خود را به اسرائیل اختصاص داده است.

کوکاکولا در مقابل چنین اظهاراتی، این گزارش‌ها را غلط می داند و تاکید می کند که از هیچ دین یا کشوری دفاع نمی کند. این شرکت همچنین ادعا می کند که سهامش در بازارهای مالی دنیا قابل خرید و فروش است و این ادعا که مالکیت اغلب سهام با افراد منتسب به دین یا مذهب خاصی است صحیح نیست. 

کوکاکولا اعلام کرده است که تحریم اعراب علیه کالاهای آمریکایی در برهه‌ ای از زمان دلیل اصلی برای چنین توهمی بوده است. اما نکته جالب در مورد کوکاکولا این است که آرم این محصول که همان نوشته تحریری و سر هم انگلیسی "Coca Cola" می باشد را بر عکس کنیم و خطوط تزئینی زائد را حذف کنیم شاهد دو جمله ی عربی می شویم : لا محمد، لامکه.

 دو اصل بنیادین اسلام. پیامبر و همچنین شهر مکه که کعبه، خانه ی خدا و قبله ی تمامی مسلمین جهان در آن واقع شده و به نوعی نماد اسلام است. موضوع رابطه اسرائیل و کارخانجات نوشابه‌ سازی در ایران هم جنجالی بوده است. برخی از فعالان سیاسی و مذهبی با اشاره به همکاری سه شرکت نوشابه سازی داخلی با شرکت‌ها پپسی و کوکاکولا، همکاری این شرکت‌ها با کمپانی های صهیونیستی را زیبنده نمی دانستند حتی برخی با کشیدن خطوطی در داخل نقشه هوایی این شرکت، مدعی وجود آرم رژیم صهیونیستی در این زمین شدند.


 

شناسایی کامل کوکاکولا

شرکت : کوکاکولا

شرکتهای وابسته:
فانتا
اسپرایت
کانادا درای

از سال ١٩۶۶ کوکالا تبدیل به یکی از ثابت قدمترین پشتیبانان اسرائیل شد.
در سال ١٩٩٧ هیئت دولتی اقتصادی اسرائیل در مهمانی شامی به افتخار کوکاکولا بخاطر ٣٠ سال پشتیبانی بی وقفه خود از اسرائیل و عدم توجه به تحریم کشورهای عرب، قدردانی کرد.
(در مقابل پپسی به تحریم اسرائیل که تا سال ١٩٩١ از سوی کشورهای عربی اعمال شده بود مقید ماند و از سال ١٩٩۲ تجارت خود را با اسرائیل از سر گرفت.)
در سال ۲٠٠١ اداره مرکزی کوکاکولا میزبان و حامی اصلی اتاق بازرگانی آمریکایی – اسرائیلی شد.
آشکار شده که کوکاکولا برنامه ای آموزشی برای کارگرانش بر پایه برخورد صهیونیسم عرب ترتیب داده. محتویات این دوره توسط دولت اسرائیل و یک آژانس یهودی تهیه و تنظیم شده است.
در فوریه ۲٠٠۲، کوکاکولا در کاری گروهی با سازمان «دوستان اسرائیل» و National Hillel پشتیبانی از مقاله Linda Gradstein خبرنگار بدنام صهیونیسم را در دانشگاه Minnesotaبه عهده گرفت.
در جولای ۲٠٠۲، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه کوکاکولا جهت صرفه جویی میلیون دلاری بخاطر معافیت مالیاتی, اقدام به ساخت کارخانه ای جدید در زمین های اشغال شده فلسطین (قیریات قط) کرد.
در اکتبر ۲۰۰۵، کوکاکولا میزان سرمایه گذاری خود را در اسرائیل افزاریش داد و ۵١ درصد از سهام کارخانه شراب سازی Tavor را خرید.

 

قابل ذکر است در پستهای قبلی این وبلاگ به کمپانی پپسی نیز اشاره شده است .

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...